donderdag 30 mei 2013

Notebooking/copywork.

Vandaag de les eerst weer begonnen met een zin op het bord. Bloem leest de zin voor, waar nodig, bij totaal nieuwe woorden, help ik even. Daarna gaat ze met de letterdoos aan de slag, ze copieerd de zin volledig. Ik heb dan op een A4-tje al een paar woorden van de zin overgenomen en enkel woorden weggelaten. Ik zet wel het juiste aantal stippen voor de weggelaten woorden.
Ze gaat dan het blad met de letterbak vergelijken en vult de ontbrekende woorden in. Dit is een klusje waar ze lol in heeft. En ze doet het ook erg goed, tot nog toe heeft ze daar geen fouten in gemaakt. Als laatste maakt ze dan een tekening naar de zin.
Vandaag was het "de koe van de boer is in de wei".
Haar eigen mening is dat haar koe wel erg een paard lijkt maar dat het door de vlekken toch wel een koe is. Ik had een zwart witte koe voorgesteld, maar een bruine was beter, dan geeft hij chocomelk :-)


De motivatie van deze manier van leren komt uit de Charlotte Mason methode. Zij is een grote voorstander van copy-work. Daar wordt dan gedoeld op een perfecte kopie maken. Letten op schrijfwijze, leestekens, hoofdletters etc. Zo ver zijn we nog niet, maar haar ideeën hierachter zijn erg goed. 
Bij copy-work gaat het niet simpel om overschrijven. Eerst en vooral moet je letten op de tekst die geschreven gaat worden. Neemt een betekenisvolle tekst. Een mooi gedicht, een Bijbeltekst, gerust ook een mooie zin uit het voorleesboek. In elk geval iets waar het kind zich ook in herkent. Woordbeeld, woordenschat, vreemde talen, nauwkeurig leren werken.... Voor veel dingen is het nuttig. Op het internet zijn vele sites en beschrijvingen te vinden over copy-work. Het is nu een beetje te laat om de juist nog op te zoeken. Als ik het terugvind plaats ik hem er nog wel bij :-)

Notebooking is ook zo'n onderdeel. Een kort verslag, wat trefwoorden, een plaatje of tekening over het behandelde onderwerp. Al deze dingen zorgen er voor om de behandelde leerstof beter te verwerken en te onthouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten