dinsdag 21 mei 2013

Wiskunde, getal-begrip

Wat wiskunde betreft doen we het rustig aan, we werken vooral rond de cijfers en getallen. Hoe getallen opgebouwd zijn, en wat een getal eigenlijk inhoud. Door alle verkeersborden langs de weg zijn we vorige week eens bezig geweest rond de tientallen. Ik heb even wat kaartjes gemaakt. We hebben ze op volgorde gelegd. De conclusie getrokken dat het gewoon de cijfers 1 tot 10 zijn met een extra 0 erachter. En dan hebben we eens de getallen uitgelegd met flesdopjes. Eén kleur per tiental. Een eerste "kennismaking" was leuk. Vandaag de kaartjes nog eens gegeven met de opdracht ze op de juist volgorde te leggen terwijl ik de post ging halen. En ja, het was juist. Ik wil niet zeggen dat ze het helemaal" snapt", maar je merkt dat ze dingen gaat combineren. Wat is meer, wat is minder. Hé, de 100 is ineens 3 cijfers. Het is leuk te zien dat ze erover nadenkt. Vaak komt het er in de loop van de dag dan in de praktijk uit. En daar gaat het uiteindelijk om. Het volgende begrip van de wiskunde waar ik haar vertrouwd mee wil maken is "groter dan" en "kleiner dan". Daarvoor eerst nog even twee krokodilletjes maken :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten