donderdag 21 maart 2013

Workboxes

Ik was al een tijdje aan het nadenken over een goede manier om het leren meer in een schema te gieten. Ik vind Bloem echter nog veel te klein om er al een echt week-schema op na te houden. Toen we een paar weken geleden ons leeswerk bij oma aan de keukentafel deden omdat oma zelf in het ziekenhuis lag en wij hondjes-oppas-dienst hadden, merkte ik wel dat het werk véél vlotter gaat als Bloem kan overzien hoeveel ze moet doen. (Ik maakte toen elke avond even een boekentas voor haar klaar, vond ze reuze leuk)
Iets kinder-overzichtelijks leek dus heel handig. 
Toen kwam ik het systeem van workboxes weer tegen. Had het al eens gezien (wordt in Amerika veel gebruikt bij homescholing) maar was het vergeten. Op het forum van thuisonderwijs kwam het echter weer ter sprake...
En dit is het resultaat geworden. :-)
Een plastic opbergbox. Met een 1 tot 9 kaart erop.
En in de box negen plastic mapjes. Ik stop nu de avond voordien werkjes in de mapjes. Hang er met een paperclip een nummertje aan.
Als het werkje af is, mag het nummer op de voorkant (met velcro). Zo ziet ze vanzelf wanneer het klaar is. Niet alle nummertjes worden elke dag gebruikt. Afgelopen dagen was zeven echt wel genoeg. Daar zit haar lees boek bij, een oefenboekje voor de cijfers, een zinnetje voor met de letterdoos. Maar ook wat file-folder-games en een leuke opdracht. (het zonneke verven van vandaag) Vandaag zat er ook "een tekening maken voor een erg zieke vriend van de familie" bij. Die hebben we dan ook gelijk naar de brievenbus gebracht. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten