donderdag 27 februari 2014

Hoe ver staan we nu eigenlijk met de lees-les?

We geven Bloem lees-les via methode de Haan, dit is een methode die héél anders werkt dan de gewone "schoolmethode's". We leerden eerst het alfabet, met de gewone benamingen, géén klanken. En toen begonnen we in het "blauwe boekje" van meneer de Haan. Omdat Bloem nog jong is, eigenlijk nog in de kleuterklas zit, duidelijk een beelddenker is, doen we het rustig aan. We volgen niet het advies van meneer de Haan om zeker elke dag aan lezen te doen (dus ook een kwartier in het weekend). Bloem wil wel graag leren lezen, maar ze moet er zeker moeite voor doen. Soms heeft ze even geen zin (omdat ze merkt dat het moeilijk wordt en ze denkt dat het niet gaat lukken. Dan is ze ineens moe, of heeft geen zin... dat is makkelijker om te zeggen dan "ik snap het niet". Ik ken deze houding, een kind wordt liever voor "lui" dan voor "dom" uitgemaakt.)
We doen het dus rustig aan, als ik merk dat het wat moeilijk is "verstop" ik de lees-les in een andere les, laat haar daar woorden spellen en lezen en laat ik meneer de Haan in de kast.
Daardoor gaan we niet overdreven snel door het boekje heen. 
Het "probleem" met meneer de Haan is dat je niet kan meten in AVI niveaus. En dat is wél hetgeen de omgeving vaak wil weten. "Hoever staat ze nu al?" "Welk niveau leest ze al?"
Maar omdat de woorden in een andere volgorde aan bod komen (eerst de klank-zuivere woorden) zijn er geen beginners leesboekjes voor Bloem. Dit los ik op door zelf kleine verhaaltjes te schrijven, met net nieuw geleerde woorden, ik stop er vaak ook wat "vreemde" woorden in, die ze nog nooit gezien heeft, gewoon om te zien hoe ze dat gaat aanpakken....

Vandaag maakte ik onderstaand "verhaaltje".


Het woord leeuw is totaal geen probleem, dat woord is bij de laatste les van meneer de Haan aangeleerd en dat leest ze altijd gelijk goed. Dat komt bijeen beeldkijker omdat ze hier gelijk een plaatje kan plakken in haar hoofd.
gr-oei-t was een woord dat ze samen even "ontleed" hebben. Toen had ze hem snel door.
Daarna ging ze vlot door tot "tor". Dat is een woord met een korte klank en zit eigenlijk niet in het de Haan pakket :-) Ze stopte even, dacht na, ik hoorde haar "mompelen" en toen kwam ze een beetje onzeker "tor?" Goed dus :-) Alleen bij "vies" spelde ze nog snel even, voor de zekerheid, de rest ging vlot. Het is ontzettend leuk te zien hoe ze met zulke lessen vooruit gaat. Ze heeft na het "spellend" lezen, de les nog eens gelezen, achter elkaar, ze haperde twee maal even, verbeterde zichzelf snel en klaar. Daar doen we het voor :-)

Gister als antwoord op de vraag "hoe ver is ze nu al" herhaalde ik dus even één van haar zelfbedachte lesjes. Toen was het toch wel van "oh" :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten