dinsdag 14 oktober 2014

Onze methodes: Reken zeker.

Een rekenmethode kiezen was niet zo simpel. We hebben een berg verschillende naast elkaar gelegd, veel op internet gespeurd naar verschillen en ervaringen.... en uiteindelijk uitgekomen bij Reken Zeker . Deze methode zit logisch in elkaar, zet in op duidelijk rekenen, én er wordt maar één ding per keer aangeboden. Geen mogelijkheid tot verwarring, iets wat met Bloem gemakkelijk zou kunnen gebeuren. (En bij een heleboel andere kinderen waarschijnlijk ook :-)
De methode is redelijk nieuw, is eigenlijk ontstaan uit een vraag vanuit het onderwijslandschap naar een "logische, terug naar vroegere duidelijkheid" methode. Ook dat was een extra reden die ons over de streep heeft getrokken. Een tegen argument dat werd aangevoerd was "het in een Nederlandse methode". En dat klopt. Misschien sluit hij niet helemaal aan bij de examens die verplicht moeten worden afgelegd in het zesde leerjaar. Daar heb ik lang over nagedacht. Ik wil echter vooral dat Bloem leert rekenen, dat ze de logica in leert zien, dat ze een duidelijk, overzichtelijk rekenboek heeft.... etc. En als ze goed heeft leren rekenen zal dat examens ook heus wel lukken :-)
We gaan redelijk vlot door het boek heen, het eerste werkboek is bijna uit. De lessen zijn goed opgebouwd. Ze doet het graag en ook vlot. Gebruikt wel altijd haar blokjes (of vingers :-). Bij de oefeningen staat dat dat ook mag, en van mij mag ze ook :-) Ze moet zelf een bepaalde klik maken, en dan vervalt dat vanzelf. Bloem heeft last van faalangst, als ze dénkt dat het misschien fout zou kunnen gaan, doet ze liever niks dan een fout maken.... Een kind met faalangst wordt liever voor lui dan voor dom uitgemaakt. We werken dus vooral aan zelfvertrouwen, want ze kan het namelijk zonder problemen...
Vandaag stond er een herhalingsles op het programma, daar heb ik even een "toets" moment van gemaakt. Ik ben benenden een koffie gaan halen, en zij moest zelf even beginnen. Ze nam er zelf de stopwatch bij, wilde kijken hoe snel ze was :-) De kaders 1 tot 5 gingen heel vlot, met 2 foutjes (door op te tellen in plaats van af te trekken). Opgave 6, die net even anders wordt benadert zorgde voor problemen. Ineens wist ze niks meer, was het véél te moeilijk en kwamen er bijna tranen om de hoek kijken. Ik heb haar dus even op weg geholpen, en toen ging het gelukkig weer.

Naast de officiële reken methode doen we ook nog andere rekendingen. Elke dag doen we een paar "word-problems". Dat is een Engelstalig werkboek dat we in Amerika gekocht hebben. Toffe vraagstukjes over dieren, voor elke dag van de week één. Vind ze erg leuk om te doen, vooral ook omdat we dit onderdeel ook gewoon in het Engels doen, ik vertaal alleen als ze het écht niet snapt. Zo hebben we twee vakken in één. We hebben rekenspelletjes, file folder games, af en toe extra werkblaadjes van het internet en rekenen in de praktijk. Overal zijn getallen in te vinden en ik wil Bloem vooral laten zien waar ze de getallen voor nodig heeft. Als ze het nut inziet, komt de theorie vanzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen