donderdag 23 juni 2016

project KIKKERS.


De afgelopen twee weken werkte we een project over Kikkers af.
Bloem kwam op een morgen zelf met het idee dat ze wel wat meer wilde weten over kikkers. Voor W.O. werken we onder andere met Blokboek Natuur van Kinheim, en haar les ging de dag voordien over kikkers. Erg veel info staat er naar ons idee echter niet in zo'n les van blokboek, al vind ik de werkboeken opzich prima. Het is een mooie zelfstandige klus voor Bloem, ze leest de tekst en beantwoord alle vragen. Meer een begrijpend lezen tekst dus, maar met een natuur onderwerp. Meestal vullen we de lessen zelf aan, met extra boeken van de bib en filmpjes op schooltv en Youtube.

Bij sommige onderwerpen wil ze echter wat uitgebreider werken, in dit geval bij de kikkers. Ik printte het één en ander van van internet, onderander van www.piekie.com. Een super website met veel leuke les materialen.
Ze maakte een woordzoeker en een kruiswoord raadsel. Volgende de instructies van "hoe teken je een kikker". Leerde wat "metamorfose" betekend. En ook het woord "amfibie" kwam natuurlijk voorbij.

Verder ontdekte ik een leuke nieuwe werkvorm, de web-paden. Voor de kikker was het een mini-wegpad. Eigenlijk gewoon een site met vragen, knutselen, filmpjes en vaak nog veel meer over een bepaald onderwerp. Ik kwam het toevallig tegen, maar het werkt heel tof, afwisselend en vooral ook zelfstandig. Ik heb Bloem even op weg geholpen, maar ze had snel door hoe het ging.

Ook de taal-lessen integreerde ik een beetje in het project, je kan net zo goed een paar zinnen over kikkers ontleden nietwaar... ;-) . Ze leerde ook een grappig gedichtje voordragen, daarbij hadden we het vooral over "hoe" je een gedichtje voordraagt. De rijm duidelijk laten uitkomen. Even een korte pauze tussen de strofes, de juist intonatie leggen.... Een leuke les. Achteraf maakte we daar ook een filmpje van, vooral voor de oma die niet direct om de hoek woont ;-)

Na alle informatie die we vergaard hadden, maakte we samen een mind-map. Even herhalen wat we allemaal gezien hadden en wat we allemaal nog wisten. Aan de hand van die mine-map maakte Bloem toen zelfstand een lapbook. Ze werkte alle gemaakte werkblaadjes af, kleurde haar gedichtje mooi. Maakte zelf drie kleine boekjes over "de vijanden, de habitat, en het voedsel" omdat ze daar nog niks over had opgeschreven.

Het was een leuk project, vooral ook voor mij omdat ze dingen helemaal zelfstand begint te doen. Het is te merken dat we langzaamaan verder geraken op onze studie reis.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen