vrijdag 16 januari 2015

Werken via een rooster.

Sinds het begin van het nieuwe jaar werken we met een rooster. En dat werk goed. Bloem heeft er lol in om de bolletjes in te kleuren. Het bovenste vak zijn de lessen die elke (of toch bijna elke) dag terug komen. De volgorde kan wél verschillen. Het onderste vak zijn de dingen die elke dag mogen, maar ook kunnen vervallen doordat er iets anders op het programma staan. Bij project werken we aan ons onderwerp van dat moment, daarin lezen we, maken we lapbooms, werkblaadjes, zoeken we dingen op, kijken we filmpjes en nog veel meer. Sport staat voor alles van beweging. Dit kan wandelen zijn, balbeheersing, hardlopen, fietsen..... etc. Met muziek werken we dit jaar rond allerlei muziek instrumenten: hoe zien ze eruit, hoe klinken ze, hoe zijn ze ontstaan........ Met geschiedenis lees ik voor uit "levende boeken". Een term van Charlotte Mason, lees je kind eenboek voor waar het iets uit leert, daar komt het in het kort op neer.
Art staat ook elke dag op de kaart, dat is een vak dat elke dag "mag". Hier valt alles van creatief zijn onder, tekenen, schilderen, handwerk, knutselen.....
We beginnen de dag meestal met Engels, voorlezen, conversatie voeren, nieuwe woorden ontdekken... Alles aan Engels is goed bij Bloem, ze vind dat het beste vak van al, en motivatie is al de helft van het leren.
Memo is iets nieuws dat ik heb ingevoerd. Staat voor memorisatie. Ofwel herhalen tot het van het korte termijn geheugen naar het lange is geschoven :-) Dat is de wijze waarop ik het Bloem heb uitgelegd. Dat hoefde niet herhaald te worden. De eerste keer dat ze iets niet wist was het "mam, dat zat nog in mijn korte termijn geheugen, dus ik ben het vergeten :-)"
Bij copywork schrijft ze het memokaartje foutloos én zo mooi mogelijk over. Dit doet ze elke dag, ze mag daarvoor op haar kaartje kijken. Alleen de vrijdag schrijven we zonder kaartje.
En ja, het werkt, en vooral, Bloem vind dit ook erg lollig om te doen!
Voor de Bijbelles volg ik het eerste jaar van easy peasy. Dat is elke dag een stukje uit de Bijbel, met een paar vraagjes. Dit doen we mondeling, brengt vaak mooie gesprekken voor. Als extra schrijf oefening schrijft ze ook elke dag iets op over de les. Dat kunnen een paar kernwoorden zijn, of een deel van de tekst. Ze mag dit in vrolijke kleurtjes doen. Als afwisseling voor het anders altijd met potlood schrijven.
Bij Taal werken we nog steeds met "meneer de Haan", hoe verder ik geraak in de methode, hoe enthousiaster ik wordt :-)
Daarna lezen we ook nog een extra tekstje, uit een gewoon leesboekje.
Voor rekenen gebruiken we nog steeds "Reken zeker", al laat ik de methode regelmatig aan de kant voor meer verdieping en herhaling.Iets wat Bloem duidelijk nodig heeft. Ik speur dan op internet naar leuke ideeën om het zelfde van een andere kant te belichten. En vaak valt haar kwartje dan wel.

Voorlezen staat ook op de kaart, gewoon voor de fun :-) Doen we toch elke dag en op de gekste momenten van de dag :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten