donderdag 13 maart 2014

Het lapbook over Australië in elkaar gestoken als afsluiting.


We hebben het project over Australië afgesloten, eigenlijk al voor de voorjaars-schoolvakantie. Maar ik had nog geen tijd om het te posten. Gedurende het hele project verzamelen we informatie. Bij dit project was het vooral veel informatie over alle verschillende dieren die we bekeken, de kangoeroe, de koala, de kookaburra, de vijf erg gevaarlijke dieren die in Australië voorkomen etc. Ik vond verschillende andere "werkjes" met als thema Australië. Doolhofjes, een woordzoeker, kleuren op letter ..... Al deze dingen deden we nog tussendoor en verzamelden we in een map. Aan het eind van het project maken we daar dan samen een lapbook van. Bekijken nog eens alles, spreken veel dingen nog eens door, en ik kom er op die manier achter hoeveel van alle informatie er "in zit". En ja, dat is eigenlijk het leukste deel, als je ziet welke grappige details (die ik soms alweer vergeten was) ze heeft onthouden. We hadden op een Engelstalige site ook een paar werkbladen gevonden over de dieren van Australië. En omdat we ook vlijtig Engels leren, "doen" we zulke lessen gewoon in het Engels. Ik streef ernaar om alleen te vertalen als ze het niet begrepen heeft. We vonden een les over de Echinda, de mierenegel in het Nederlands. Er was een kleine info tekst en daarop volgde vragen. Het was heel tof om te merken dat ze het meeste zo kon beantwoorden!





Als laatst had ik een blad met 18 typische dieren van Australië. De plaatjes stonden bovenaan en eronder werden de dieren beschreven. Aan de hand daarvan moest het juiste dier worden gevonden.
We hadden niet alle dieren behandeld, dus ik verwachte een paar goede antwoorden maar zeker niet alles. Ik was dat toch wel verbaast dat ze 15 van de 18 dieren gelijk goed had, in het engels.

Verder keken we heel wat verschillende filmpjes op You Tube, over de dieren, over de landvormen, over de oorspronkelijke bewoners, en nog veel meer. We hadden het over de ontdekking van Australië door James Cook, en wat dat voor gevolgen had voor de Aboriginals, dat mensen elkaar soms toch erge dingen aandoen.....
We bekeken Australië op Google earth, ook heel tof om te doen. We zochten daar Uluru op, en vonden het ook! Heel mooi. We wilde eigenlijk ook nog een didgeridoo maken, maar konden geen grote kartone buis vinden. Die houden we dus nog open....
We hebben veel geleerd, het was tof, maar nu gaan we over naar het volgende onderwerp...




1 opmerking: