donderdag 7 november 2013

Project zuivel. koe- woorden lezen, koe - zin lezen en ontbrekende woorden schrijven én een koe tekenen.

We zijn gister begonnen met een nieuw project. Over zuivel/melk. Eerst hebben we gister een berg informatie behandeld. Ee aantal filmpjes gekeken via YouTube, en alle info samen besproken.
Vanaf vandaag zijn we dan begonnen om alle info te verwerken. Ik verweef de lees en rekenles meestal ook gelijk in het project. Vind ze zelf erg leuk. Ik zoek het internet even af op wat trefwoorden voor werkblaadjes, en de rest van de bladen maak ik gewoon even zelf.
Ik kwam gister hier een tof idee tegen. Het is natuurlijk wél in het Engels, dus ik heb het aangepast aan onze taal én aan ons project. En gelijk ook weer een Zin op het bord om te lezen en vervolgens de ontbrekende borden in te vullen om de zin daarna uit te beelden.

De blaadjes.

Druk bezig

het eindresultaat, ik vind de koe erg leuk gelukt
Verder hebben we twee verhalen gelezen in het boek " Rund - Reis om de wereld" van Bibi Dumon Tak.
Elf verhalen over koeien rond de wereld. Het eerste verhaal van vandaag ging over de Hérens koeien in Zwitserland (we hebben dan even opgezocht waar Zwitserland dan wel niet ligt). Een echt leuk verhaal, met interessante weetjes. Koeien die vechten voor hun plezier, omdat ze allemaal de sterkste willen zijn. En dan de verkiezing van de koningin van de koeien, het sprak bij Bloem echt tot de verbeelding. Achteraf even op YouTube gezocht of we deze koeien konden vinden, en ja, ze staan erop.


We keken ook nog een filmpje over de grote bellen die ze rond hun nek dragen en vinden beide dat dat toch erg veel lawaai moet maken voor die beesten. Maarja, om je koeien inde bergen terug te kunnen vinden is het natuurlijk wél handig.

Het tweede verhaal heb ik overgeslagen, dat ging over de stierengevechten in Spanje. Heb har in eigen woorden uitgelegd wat de gevechten inhouden maar vond haar met vijf jaar te klein voor het hele verhaal. (soms ben ik het ook niet eens met de woordkeuze van de schrijfster, maar dat pas ik gewoon even aan tijdens het lezen :-)

Het derde verhaal over "de grote oversteek" was wél weer super om voor te lezen. Over 13 jarige jongens die op de koeien passen in Mali. Het boek is echt een aanrader. Leert ze gelijk dat het er in andere landen op deze wereld héél anders aan toe kan gaan.  Morgen gaan we verder.

De leesles hebben we vandaag ook met koeien verbracht. We zijn begonnen in het boekje "boer Koen". Een AVI 1 boekje van de bib. We zijn met methode de Haan ondertussen zover dat de AVI boekjes grotendeels gelezen kunnen worden. Nog niet alle woorden, maar hetgeen ze niet weet spel ik voor, en dan is ze er meestal gelijk mee weg. 

Dit was zo'n beetje het "voorbereidde" deel van de dag. De rest van het leren gaat "speels". 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten