woensdag 6 november 2013

Met ballen uit de kringloop een rekenspelletje gemaakt.

Bloem en ik waren vandaag even in de kringloop binnen gesprongen. Ze wilde graag nieuwe "oude" knuffels kopen voor Jip. Zij had haar andere twee beesten nu echt wel gesloopt :-). Maar in de kringloopwinkel heb je natuurlijk nog een heleboel leuke dingen, én Bloem had van beide oma's een euro gehad. Normaal gaat haar geld trouw in haar spaarpot, maar sinds kort heeft ze een eigen "sjakosh" (handtasje in het Nederlands) en daar hoor je geld in mee te dragen, voor het geval mama niet genoeg heeft :-).
Nu zag ze in de kringloop een zak plastic ballen liggen, van het soort dat je in een ballenbad doet. Voor 1€, dus dat kon ze betalen.

Bij thuiskomst wilde ze natuurlijk wat doen met de ballen.

Ik heb dan een "spelletje" bedacht.
Vijf beslagkommen in verschillende groottes.
In elke kom een getal.
En dan van een afstandje de ballen smijten tot er twee raak zijn.
En vervolgens de getallen noteren en optellen.
Heb er snel even een blaadje voor gemaakt, alleen zie je het op de foto niet echt goed.
Onder elk getal heb ik een rijtje van vijf vakjes getekend, zodat ze het getal in stippen kon tekenen om het optellen te vergemakkelijken (was eigenlijk de eerste keer dat ze echt sommen ging maken)

Ik ben dan nog even aan de slag gegaan met de was, mijn berg is nog niet weggewassen na een weekje weg. En Bloem heeft intussen gespeeld/gerekend.
Ze had er reuze lol in, heeft nog een blad met 12 sommen gemaakt en had één foutje.
Maar ze had vooral veel pret. Oefende gelijk haar bal-gooien. 
Of hoe iets eenvoudigs heel leuk kan zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten