dinsdag 10 februari 2015

Klusjesmand week 3


We lopen een beetje achter met posten op de blog, er is ook altijd zoveel te doen :-)Maar hier nog even de post over de derde klusjesmand. Er zaten weer een verschillende opdrachten in de mand, al loopt het op het moment niet zo soepel omdat we even les geven aan de keukentafel in plaats van in de leskamer. Kwestie van de kou :-) We hebben boven geen verwarming, en al hebben we wel een klein elektrisch kacheltje, om die de hele tijd volle bak te moeten laten draaien.... Ik heb de meest gebruikte dingen dus in een bak beneden zitten en voor de rest lopen we even heen en weer.
In de mand van week 3 zat:
1. rekenblad met + sommen, voor extra oefening. (math)
2. rekenblad voor - sommen. (math)
3. Lezen in het nieuwe leesboek "Prik de egel" van Henri Arnoldus. (taal, lezen)
4. Maak een tekening van Prik (art)
5. Bak koekjes voor de TO dag. (voeding, math)
6. kleur de harp en schrijf het geleerde in het muziekschrift (muziek)
7. Maak de paardenpuzzel (99 stuks) (motoriek, inzicht)
8. Maak een paar bladen in het "schrijfboekje" als motorische oefening. (motoriek)
9. Oefen de klok op hele en halve uren. (math)
10. Oefen de geschreven getallen van één tot twaalf met het tijgerverhaal. (lezen, project)
11. Teken via Art for Kids Hub de tijger voor het tijger lapbook. (art, project)
12. Speel met mama "race to 100" als oefening voor de - sommen.

Het project ging de afgelopen twee weken over tijgers, blog over het lapbook volgt nog. Ik zet dit dan in bij de zelfstandige klussen. Ze heeft genoten van het tekenen.

Het automatiseren van de sommen gaat niet vanzelf ... Bloem geraakt altijd wel door de rekenlessen heen, vult haar reken zeker boek heel netjes in, bijna foutloos...... maar, ik merk dat het "begrip" er nog steeds niet is. Sommige "ziet" ze, die zijn dan ook altijd foutloos en krijg ik prompt bijopvrager. Andere gaan moeizaam. Daarbij werkt het "werkboek-idee" niet super bij Bloem. Ze werkt vel liever, en makkelijker, en vlotter met lossen bladeren. Die krijgt ze dus ook :-) We gaan voor wat werkt :-)
Math-games werken helemaal super. De laatste nieuwe is "race to 100". Je vind verschillende variaties op het internet. Je kan het spelbord op verschillende wijze inzetten. Wij gebruiken het deze week voor de - sommen. Ik maakte drie sets van de getallen 1-10. Die legde we op zijn kop op tafel. Je neemt twee kaartjes en trekt het laagste getal van het hoogste getal af. Hetgeen overblijft is het aantal stappen dat je mag zetten. Bloem vond dit zo lollig dat ze al mijn sommen ook maar even uitrekende omdat ik niet "snel" genoeg was. Ze won dan ook nog alle potjes, echt toevallig, ik deed het er niet om. Je ziet haar rekenen vooruit gaan. Is tof. Uiteindelijk kun je steeds nieuwe mogelijkheden bedenken om dit spelletje te spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen