donderdag 11 december 2014

Verloop van de taal-les.


We doen alles dagen "taal". Dit via de methode van de Haan. In het begin van dit leesjaar hebben we even een boek van Mol en Beer ernaast gebruikt, maar dat gaf te veel verwarring én het leek ook meer op "ijsvulling". Na het eerste boek gaf Bloem zelf aan dat het wel leuk was, met al die plaatjes en stickers maar dat ze er eigenlijk niet veel van geleerd had :-).
We beginnen altijd met het alfabet. Ze leest het alfabet voor (ze kan dit ook prima uit haar hoofd, maar we willen elke dag even de koppeling tussen de letter en et letterbeeld herhalen.) Ze heeft een kaart met het alfabet in de schrijfletters, de zelfde letters hangen ook aan de muur, maar ze heeft ook houten alfabet letters die ze op de juiste volgorde kan leggen. Verschillende keren per week schrijft ze het alfabet dan ook even op in haar schrift. Werkje van twee minuten,maar herhaling blijft plakken :-)
En ze vind het ook leuk om te doen. Hierna benoemen we elke dag even de klinkers en de medeklinkers. Daarna gaan we aan de leesles. Daarvoor gebruiken we eerst het lesboek van meneer de Haan. We lezen de les van de vorige dag als herhaling en gelijk erachteraan een nieuwe les. Soms gaat dit heel vlot, soms hapert ze wat meer. Dan pakken we die lessen de volgende dag opnieuw. We gaan pas verder als er vlot gelezen wordt. We "bespreken" nieuwe woorden, schrijven die soms uit op het bord. Halen dan letters weg en zetten er andere voor in de plaats om "nieuwe" woorden te ontdekken... Na de leesles dicteer ik één van de zinnen. Dit doen we nog niet zo lang, mar Bloem vind dit super leuk (oei oei, als ik aan mezelf denk van vroeger... ik vond dictees vreselijk, kreeg op voorhand al pijn in mijn buik, en haalde ook zelden een voldoende, hadden ze toen maar deze methode gehad....). Eventule foutjes bespreken we met de regels van meneer de Haan, ik laat haar goed controleren voor ze mij laat nakijken. Meestal ziet ze dan zelf al of er iets fout is en verbeterd ze al. als ze er niet uit geraakt doen we het samen. Gister kwam er een leeuw in de dictee-les. Het woord leeuw lezen was maar één keer nodig om er voor altijd in te zitten (daar heeft ze gelijk een duidelijk plaatje bij hé :-) Maar schrijven is iets heel anders natuurlijk. Ze miste dus de u in het woord en kwam er gewoon niet uit. Hier is ook niet echt een regel voor, je moet dat gewoon weten. We begonnen vandaag dus de les met deze herhaling. Op de foto staat het resultaat.... De euro is gevallen, dit gaat voortaan goed gaan :-) Was toch wel trots op haar dat ze ook spreeuw in één keer goed deed. Alleen het woord eeuw kende ze niet, dat hebben we dus even uitgelegd. Kwestie van woordenschat uitbreiden. De rode en blauwe stippen onder de woorden zijn de klinkers en medeklinkers.... Het was een toffe taalles vandaag. Het lezen ging super vlot, we geraken stilaan ook gewent aan de klankonzuivere woorden. Ze merkt zelf dat ze vooruit gaat en begint nu overal woorden te lezen. Als ik voorlees, lees ze stiekem woorden mee... en overal vind ik papiertjes met woorden erop. Heel leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen