woensdag 17 december 2014

Het Mola en de Roomansmolen in Sint Pauwels.

Gister stond er weer een educatieve uitstap op het lesrooster.
Deze keer leerde we over molen. We begonnen 's morgens in het provinciaal molenmuseum "het mola" op het domein de Puyenbroeck . We troffen een super enthousiaste en gepassioneerde gids! Dat maakt zo'n dagje echt tof! Hij wist de kinderen echt te boeien met zijn verhalen. Hijzelf is ook molenaar op een molen ergens in West-Vlaanderen.

We leerden over het eerste "maal-systeem" (twee stenen op elkaar)
De handmaal stenen.
Waterkracht molen, windmolen, windturbines.
Hoe een molen werkt.
Wanneer molens ontstonden. (de Vlamingen namen hun molens zelf mee op kruistocht!)
We leerden over graan malen, maar ook lijnzaad, vlas, zaagmolens en nog veel meer toepassingen...
En we leerde ook over Beaufort, de man die de windkrachten "uitgevonden" heeft. Een molen heeft minstens windkracht 2 nodig om te draaien, maar bij windkracht 6-7 moet hij gevangen worden. Als een molen te snel draai wordt hij te warm en kan spontaan in brand vliegen.

We kregen heerlijk een kopje koffie, en de kinderen mochten naar hardlust de handmolen uitproberen.

Na ons middagboterhammetje gingen we richting de Roomansmolen in Sint Pauwels. Onze gids vond dit zo leuk dat hij ook mee reed :-)
En bij de molen kregen we al het geleerd in praktijk te zien. Was echt super. Leuk ook om te zien dat ze de vraagjes van deze gids (die ook al super tof was) konden beantwoorden.
We klommen tot in de nok van de molen.
We zagen hoe een molen draait vanbinnen, we zagen hoe de kap gedraaid kan worden zodat hij pal in de wind staat. Hoe een molen "gevangen" wordt (stil gelegd).
We kregen een demonstratie van hoe de zakken graan tot bovenin de molen geraken (niet via de toch erg smalle trappetjes!) We leerde hoe de groeven in de maalstenen worden gekapt. En natuurlijk kregen we een demonstratie graan malen......
De molenaar was zo vriendelijk geweest om 's morgens de molen al "voor" te draaien, daardoor worden de maalsten gekuist, zodoende kregen we mogelijkheid om het meel te kopen toen hij klaar was. Nu staat er dus broodbakken op het programma :-)





2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om hen zo een stuk geschiedenis mee te geven! En het tegelijk te laten zien. Een goede gids maakt het levendig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De gids was inderdaad super. En ja, in zo'n dag zitten verschillende vakken samen. Geschiedenis, techniek, samenwerken, gezond eten..... en de sociale contacten natuurlijk ;-) Er wordt heel vaak nog gedacht dat een kind dat thuisonderwijs krijgt de hele dag eenzaam en alleen thuis zit. Niets is minder waar :-) Bloem heeft juist heel veel contacten , ik denk zelf meer gevarieerd dan de kindjes die de hele dag op school zitten met altijd de zelfde andere kinderen.... Maar dat is een totaal andere discussie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen