donderdag 21 augustus 2014

De kleuren leren en het eerste dictee.

oom eet een noot
aap eet ook noot
aaf eet aal
Ons eerste dicteetje :-)
We zijn deze week vooral bezig met het herhalen van de laatste lessen van de methode van de Haan. We hebben toch een week of vier vakantie gehouden en echt niks gedaan, en ik heb wéér gemerkt dat dat eigenlijk niet goed werkt :-) Als is de "terugval" deze keer niet zo groot. We herhalen de laatste tien lessen die we behandeld hadden via "echo-lezen". Ik kwam die tip tegen op een Engelstalige blog een week of drie geleden. Daar stonden tips op wat zeker niet te doen met kinderen die niet "vanzelf" leren lezen. Bij Bloem gaat het ook "niet vanzelf". Ze moet er echt energie in steken. Als ze dan het gevoel heeft het even niet te weten, slaat ze gelijk in paniek. Door het "echo-lezen" weet ze wat er ongeveer komen gaat, en is ze gerust. Het gaat duidelijk beter en ze krijgt er meer zelfvertrouwen door. Het principe is heel simpel. Ik lees het lesje langzaam voor, zij leest mee. En daarna moet ze zelf lezen. Eventuele tegenstanders van dit idee zullen misschien zeggen "dan onthoudt ze gewoon wat gelezen is". Dat dacht ik ook, maar de lessen van de Haan zitten zo in elkaar dat dat niet op gaat. Hij veranderd vaak maar één woordje in de zin, je moet echt opletten.

Na de twee herhalingen-lees lessen van vandaag zijn we nog even met de woordkaartjes aan de gang gegaan. Ik wilde één stapeltje doen, Bloem vier :-) De woordkaartjes komen van deze site. Ze zijn aangepast aan de methode die we gebruiken. Ik was verbaast dat het zo goed ging. Er werden maar weinig foutjes gemaakt, een groot verschil met een paar maanden terug. Daaraan zie ik dat haar zelfvertrouwen aan het toenemen is. In het begin raakte ze echt in "paniek" als ze een woord fout had en wilde ze nadien niet meer mee doen. Nu corrigeert ze zichzelf al. Fijn om zo'n vooruitgang te bespeuren :-)

En omdat we toch zo goed bezig waren deden we ook de kleuren nog een keertje. Bloem had er lol in en ik schreef snel een extra leesles op het bord:
Bij de eerste zin ging ze de fout al in, het paard is wit, kwam eruit.
Bloem houdt niet van zwarte paarden, dus een echte fout was het
eigenlijk niet :-)

En omdat we toch op het bord bezig waren, heb ik er een eerste dictee tegenaan "gegooid". Even testen of ze dat al zou "trekken".
Onze methode adviseert om met dictee gewoon de zinnen uit het
leesboek te gebruiken. Daaruit maakte ik drie zinnen, en het ging goed. Bloem vond het leuk, wilde liefst nog veel meer. Maar mijn strijk-was wacht, dus de lessen zijn echt gedaan vandaag. :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen