dinsdag 1 oktober 2013

Een herfst experiment met bladeren en een herfst boom geverfd.

In ons Herfst-project hebben we ook een leuk experiment gedaan. Op Currclick kwam ik een leuk idee tegen dat ik best eens wilde uitproberen.

 We verzamelde eerst wat nog groene bladeren van vijf verschillende bomen. De tamme kastanje, een eik, een hazelaar, een esdoorn en één boom die wie niet kende :-)
 We scheurde de blaadjes in stukken en deden daar alcohol bij. Dit lieten we zo staan tot de volgende dag (afgesloten met keukenfolie)
 De alcohol haalde het kleurpigment uit de bladeren. We zetten er een strookje koffiefilterpapier in. Hierin kroop de alcohol mét de kleur omhoog. De bedoeling was dat ook de rode en gele kleur van het herfstblad eruit zouden komen. Deze kleuren zouden "verstopt zijn onder de groene kleur van het gewone blad.
 Op deze foto zie je duidelijk dat het geel goed zichtbaar is, de rode kleur kwam er alleen heel licht door maar was niet op de foto vast te leggen. Experiment dus toch min of meer geslaagd.
Het was in elk geval wel erg leuk om te doen!

En natuurlijk ook even een herfst boom verven! Bloem maakte er een hele oude, dikke boom van, ik hield het bij een dunnen :-) Ik kwam vorige week een leuk Amerikaans blog tegen waarop de moeder "bekende" ook altijd gezellig mee te doen met haar kinderen, gewoon omdat het zo leuk is, en gezellig :-) Ik voelde me gelijk "verbonden" bij zoveel herkenning :-)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten