vrijdag 4 oktober 2013

blog hop - Ons leren lezen programma voor een beeldkijkend kindje.

klik hier

Bloem is een beeldkijker, net als haar broers en zus.
Dat houdt in dat ze met een "gewone" leer lezen methode beslist in de problemen zou raken (dat probleem kennen we van haar broers en zus)

Na een boel opzoekwerk kwamen we uit bij Methode de Haan. Daar zijn we vorig jaar heel op het gemakje mee begonnen. Ze was toen pas vier, maar wilde wel erg graag met letters en woorden aan de gang. Het liep ook lekker, tot aan de grote vakantie. De buurmeisjes hadden twee maanden vrij, mooi weer, veel buiten op straat... Dus ja, ik heb de grote vakantie "net als school" aangehouden. En dat bleek een fout. Zo'n kleintje vergeet gewoon te veel in twee maanden niks doen. De laatste week van de vakantie had ze ook helemaal géén zin meer in vakantie, ze wilde weer beginnen, wilde nu écht leren lezen, en kwam er tot haar eigen schrik achter dat ze veel vergeten was. (ze had het leesboekje van de Haan boven gehaald en merkte het zelf) Daar was ze behoorlijk over gefrustreerd. (én ze besloot dat ze nooit meer twee maanden vakantie wil :-)

We zijn dan in september gewoon opnieuw begonnen, vond ze absoluut niet leuk! De eerste lessen verliepen dan ook stroef en deze mama dacht dat het nooit zou lukken :-) Tot ze ineens een klik maakte, ze zag ineens de logica weer, heerlijk.
En wat trots als ze ineens "nieuwe" woorden leest. We zitten ondertussen weer bij les 16, dat is de eerste echte grote hobbel in de methode, en ja, het gaat vlot. We hebben er samen lol in.

De lees lessen gaan elke dag door. We proberen ook in het weekend te lezen en met woorden bezig te zijn.
We lezen een les uit meneer de Haan, we lezen een paar bladzijdes uit de boekjes van leesleeuw (die ik in grote stapels uit de kringloop heb gesleept :-). We hebben een stapel woordkaartjes die we lezen. Elk woord dat vlot gaat is voor haar, de andere voor mij. En ja, zij wil de grootste stapel dus ze doet daar goed haar best op. We hebben woordspelletjes die we regelmatig doen. Een schrift met zelf geschreven verhaaltjes (het is soms lastig een bruikbaar boek uit de bib te vinden omdat methode de Haan totaal anders in elkaar zit, dus schrijven we gewoon zelf).
En we hebben een white-wash bordje. Daar schrijf ik zinnen op en Bloem leest gelijk mee. Soms "ziet" ze het woord al voordat ik hem volledig geschreven heb. Ik maakt ook vaak wat gekke zinnen, dan zie je gelijk of ze "weet" wat ze leest. Wat dat is uiteindelijk het belangrijkste van lezen. Als je perfect kan lezen, maar je weet niet wat je lees.... Dan beter wat haperend en begrijpen wat er staat.

Maar al met al, gaat het vooruit hier. Het is werk, met een beeldkijker, ik ben soms wel eens "jaloers" op verhalen over kindjes die zichzelf leren lezen. Dat is hier niet het geval. Het kost moeite, maar het gaat wel lukken. :-) Ik ben in elk geval blij met alle informatie die ondertussen te vinden is op internet. Dat had ik bij de grote kinderen niet, en dan is het zoeken en zelf het wiel uitvinden. Een van de redenen om ook zelf een blog bij te houden. Zo kunnen we eventueel ook iemand anders helpen in de zoektoch met kinderen die iets niet zo makkelijk leren als de rest van de klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen