dinsdag 1 juli 2014

Engels leren via Duolingo.com

 We ontdekte vorige week een nieuwe website om Engels te leren, of eigenlijk, gelijk welke taal. De site bestaat sinds 2012, is volledig gratis, en er komen regelmatig talen bij om te leren. De site is gestart in het Engels, om talen vanuit het Engels te leren. Ondertussen kun je vanuit het Nederlands ook het Engels leren. Dat is het deel van het programma dat ik met Bloem doe op het moment; Het lesprogramma ziet eruit als een spelletje, bij fouten verlies je hartjes, met veel goede punten krijg je lingots. Daar kun je fouten mee "afkopen". 
De lessen zijn redelijk kort, een vraag of 15 per keer. Daarin zitten nieuwe woorden, vertalen van het Nederlands naar het Engels én andersom. Luisteren en opschrijven. De spelling wordt geoefend , de werkwoordsvormen worden geoefend. eventuele andere, ook goede vertalingen worden aangegeven, en maak je een fout, dan wordt er gelijk aangegeven wat je fout hebt gedaan. Het zit gewoon goed in elkaar. 

Er staan een berg succes verhalen op de site. Ik heb er een drietal van gelezen. Eén was een jongetje uit Groot Britannië, altijd de laatste in de klas met Frans, al jaren. Hij begon met Duolingo op de Ipad, elke ochtend voor school een half uurtje. Na drie maanden wilde je juffrouw weten wat er was gebeurd. Hij was van de slechtste de beste geworden van de klas, hij had een uitgebreidere woordenschat dan de rest, en had een proefwerk foutloos gemaakt dat nog nooit foutloos werd gemaakt..... Klonk mij erg goed in de oren. 

Daar Bloem nog niet alles zelf kan lezen, doen we het programma voorlopig gewoon samen. Ze heeft ondertussen al een erg grote woordenschat in het Engels, maar de oefeningen op zich zijn erg goed voor haar. We doen het op de Ipad omdat het er even anders (makkelijker) uitziet als op de computer. Ik lees de opgave voor, zij klikt en sleept, alleen als er ingetypt moet worden help ik even mee. (of ik dicteer, woord voor woord, of letter per letter). Ze vind het leuk, en vooral, er is een mogelijkheid om Italiaans te leren, en dat wil ze graag :-)
Ik heb de site al doorgegeven aan een berg andere kinderen. Dit is er echt één die werkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten