vrijdag 12 juni 2015

Subtraction lapbook, even een zelfstandig controle klusje.

Bloem moest van mij, even ter controle, zelfstandig aan de slag met een subtractief lapbook van hogeschoolshare. Ze krijgt op het moment nog geen "examens" of proefwerkweek zoals de kinderen op. Verschil moet er zijn :-) . Ze heeft heel erg de neiging op te gaan stressen van zodra ze hoort dat het proefjes zijn. En daar ik elke dag al "evalueer" en zie wat wél en nog niet gaat, vind ik deze extra stress helemaal niet nodig. Nu kreeg ze van mij dus al het materiaal aangereikt voor het "min-lapbook". We hebben samen even vlug overlopen hoe ze de verschillende onderdeeltjes in elkaar moest zetten, en daarna heb ik haar aan de tuintafel geïnstalleerd en ben zelf aan de sop gegaan.
En ja, dat ging goed, zeker voor een dametje dat op het moment een vreselijk hekel heeft aan rekenen. Ze denkt echt dat alles te moeilijk is, dat ze het niet kan, dat ze te dom is........
"Mama, leer me nu maar met geld rekenen, want dat heb ik later nodig, de rest hoef ik niet" :-)
de foto wil om onbekende reden niet even
netjes draaien, dus zo maar even :-)
Het gekke is dat met geld rekenen ook inderdaad géén probleem is, ze legt zo, zonder probleem gepast geld op tafel bij de oefeningen. Klokkijken vind ze ook super om te doen, daar zitten we ondertussen bij het inoefenen van de "vijf minuutjes". Wat ook vlot verloopt. Maten en gewichten, lengtemaat... alles vliegt erdoor, behalve de klassieke plus en min sommen. We hebben nu het werkboek van de methode even aan de kant gelegd en zijn vol in de automatisering van de sommen. Via spelletjes, kleine werkopdrachten, flitskaarten, getallenlijnen op het terras. Het is niet zozeer een "niet kunnen", dan wel een gebrek aan zelfvertrouwen. Die gaan we dus eerst opkrikken zodat ze weer verder kan. Dat is toch wel een groot voordeel van ons thuisonderwijs. De lessen op maat, ruim tijd kunnen nemen als iets ineens moeilijk gaat. Ook gelijk in de gaten hebben als er iets misloopt en zodoende ook snel kunnen ingrijpen.
We zijn blij met onze keuze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten